Kraków: darmowa komunikacja miejska – smog

Kraków: darmowa komunikacja miejska – smog

Dzięki uchwałom Rady Miasta Krakowa w sytuacji, gdy dopuszczalne normy pyłów PM10 są znacznie przekroczone, mieszkańcy mogą korzystać z darmowej komunikacji miejskiej, obejmującej teren miasta i gmin ościennych, które podpisały porozumienie o wspólnej realizacji transportu zbiorowego.

Normy pyłów PM10

Normy pyłów PM10, występujących w granicach 50 µg/m3 są dopuszczalne, poziom 200 µg/m3 jest znacznym przekroczeniem, świadczącym o konieczności informowania o złej jakości powietrza, natomiast już 300 µg/m3 to już stan dużego zagrożenia dla zdrowia, przewyższający wielokrotnie dopuszczalne normy. W sytuacji, gdy poziom pyłów PM10 na terenie miasta wynosi 100 lub 150 µg/m3, utrzymuje się przez co najmniej osiem godzin w co najmniej dwóch z trzech przedziałów czasowych na dobę jednocześnie na terenie połowy lub więcej powierzchni miasta, wydaje się decyzję, ze w kolejnej dobie komunikacja miejska będzie bezpłatna.

Darmowa komunikacja miejska w Krakowie i okolicach

Kraków: darmowa komunikacja miejska – smogZ bezpłatnej komunikacji miejskiej w okresie utrzymującego się smogu mogą skorzystać osoby, okazujące dokument poświadczający posiadanie samochodu osobowego. Dowód rejestracyjny pojazdu może być wydany na osobę prywatną lub firmę, a właściciel może bezpłatnie podróżować komunikacją miejską w towarzystwie osób, których liczba zgodna jest z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym miejscami dla pasażerów. Parkingi typu “Parkuj i jedź” funkcjonują wtedy na takich samych zasadach odpłatności, jak co dzień.

Poza terenem miasta Kraków,  darmowy transport publiczny w sytuacji smogu, realizowany jest w gminach Czernichów, Kocmyrzów – Lubowica, Iwanowice, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skała, Skawina, Świątniki Górne, Słomniki, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki.

Istotne zmiany, jakie wprowadziły władze Krakowa w 2018 r. wydają się być korzystnymi dla mieszkańców. Decyzja o darmowej komunikacji miejskiej, podejmowana jest na podstawie prognoz IMiGW, a nie, jak dotąd na podstawie danych o przekroczonych normach PM10 w poprzedniej dobie. Dzięki danym z ośmiu, znajdujących się na terenie Krakowa stacji pomiarowych, kierowcy oraz ich pasażerowie mogą korzystać z darmowego transportu publicznego w dniu, w którym rzeczywiście jakość powietrza jest zła. System, w którym ogranicza się w ten sposób emisję spalin, gdy ruch powietrza jest znikomy, rzeczywiście powinien wpływać na poprawę jakości powietrza w mieście. Mieszkańcy, którzy korzystają z darmowej komunikacji, ograniczają emisje spalin w czasie rzeczywistego podwyższenia poziomu smogu, nie natomiast już po jego obniżeniu.